Poniżej przedstawiamy podstawowe objawy, które mogą sugerować uszkodzenie się pompy wtryskowej:
a) Silnik nie uruchamia się: urwany wałek pompy, uszkodzony zawór ZME (regulujący ciśnienie paliwa), uszkodzone utwardzenie wałka i krzywki pompy – opiłki w pompie,
b) Nierównomierna praca silnika, falowanie obrotów: uszkodzony zawór sekcji, uszkodzony zawór ZME, opiłki w pompie,
c) Ciężki rozruch silnika: uszkodzony wałek i krzywka – opiłki w pompie, zanieczyszczony zawór ZME, zużyte eksploatacyjnie sekcje tłoczące, uszkodzony zawór odcinający jedną z sekcji, zawieszona sekcja pompy, zawieszony popychacz sekcji,
d) Brak mocy silnika: uszkodzony zawór ZME, zanieczyszczony zawór ZME jak i cała pompa, uszkodzony w pozycji otwarcia zawór odcinający jedną z sekcji (EMV), zatarta jedna z sekcji pompy, uszkodzony zawór ssąco tłoczący sekcji, uszkodzony jeden z dekli pompy przykrywający sekcję i zawór, zawieszony popychacz sekcji.