Turbosprężarka
Nie od dziś wiadomo, że turbina jest jednym z najsłabszych ogniw w pojazdach z silnikiem turbodoładowanym. Jej podatność na częste awarie nie wynika z wady konstrukcyjnej lecz z warunków w jakich pracuje oraz zaniedbań w podstawowych czynnościach serwisowych.



1. Olej silnikowy
Bardzo wiele układów wirujących zostaje uszkodzonych poprzez szereg zaniedbań w kwestii okresowej wymiany oleju silnikowego. Dotyczy się to głównie sytuacji, w których często zapominamy o dokonaniu wymiany w określonym terminie/ przebiegu. Gdy już go wymieniamy to stosujemy najtańsze dostępne produkty, których nie jednokrotnie klasa lepkości odbiega od wymaganej przez producenta. Nie można również zapomnieć o filtrze oleju, którego cena określa jego jakość co przekłada się na stan układu smarowania silnika w naszym samochodzie. Każde z tych zaniedbań prowadzi do awarii turbin czy to z braku przepływu oleju, czy po prostu ze znacznego stopnia jego zabrudzenia.
2. Filtr powietrza
Spora grupa właścicieli pojazdów wyposażonych w silniki turbodiesla nie jest świadoma jak wielkie znaczenie ma jakość i stan filtra powietrza w ich samochodzie. Turbosprężarka do prawidłowego działania potrzebuje źródło czystego powietrza, którym jest obudowa filtra powietrza. Jeżeli filtr powietrza jest mocno zużyty, uszkodzony lub niskiej jakości to do turbiny mogą trafiać różnego rodzaju zanieczyszczenia. Najczęściej jest to piasek, który uszkadza łopatki koła kompresji, co prowadzi do utraty doważenia układu wirującego, a ostatecznie jego rozpadu.
3. Styl jazdy
Mimo wielu teorii bardzo duży wpływ na zużycie się układu wirującego turbiny ma to jak wykorzystujemy nasz pojazd. Często samochody turbodoładowane wykorzystywane są praktycznie tylko w mieście. Taki typ jazdy wiąże się z częstym odpalaniem i gaszeniem jednostki napędowej co ogólnie wpływa bardzo negatywnie na jej stan techniczny, a w szczególności żywotność turbosprężarki. Kolejnym minusem takiej jazdy jest fakt, że 90% wyposażonych w nią samochodów posiada również różnego rodzaju filtry układu wydechowego, które bardzo źle znoszą jazdę po mieście co doprowadza do ich uszkodzenia, następnie zatkania się tłumika i zniszczeniem turbiny. Dlatego warto pamiętać by częściej niż raz w roku zrobić naszym pojazdem jakąś dłuższą trasę na drogach szybkiego ruchu, gdzie turbina wraz z układem wydechowym się “wypali”. Dodatkowo zwracać uwagę na to by nie wykorzystywać w pełni mocy naszego silnika, gdy ten nie jest odpowiednio rozgrzany oraz by po każdej dłuższej trasie nie gasić auta zaraz po zatrzymaniu się lecz dać mi chwilę na wytrącenie wysokiej temperatury.
Podsumowanie
Podsumowując powyższy tekst:
1. Pamiętajmy o regularnych wymianach oleju silnikowego wraz z filtrem.
2. Stosujmy jedynie olej wysokiej jakości o odpowiedniej specyfikacji i klasie lepkości.
3. Nie zapominajmy o bardzo ważnym filtrze powietrza.
4. Im więcej dłuższych tras tym lepiej.
5. Na zimnym silniku nie wykorzystujmy w pełni jego mocy.
6. Po dłuższej trasie pozwólmy turbosprężarce wytrącić nagromadzoną temperaturę.
Jeżeli nawet po zastosowaniu się do powyższych rad, wasza turbosprężarka zawiedzie to zapraszamy do naszego serwisu znajdującego się w Radlinie, przy ulicy Rybnickiej 142, gdzie znajdą Państwo potrzebną pomoc.