Objawy uszkodzenia wtryskiwaczy

Diagnoza ogólna – informacja mechanika demontującego wtryski o podejrzeniu uszkodzenia wtrysku, na które składa się:
– wysoka/niska korekta,
– dymienie samochodu na biało lub czarno,
– falowanie obrotów silnika,
– przedmuchy,
– trudności z odpalaniem,
– spadek mocy,
– tryb awaryjny,
– zapalanie się kontrolki świec żarowych,
– głośna praca wtryskiwaczy.

Błąd check silnika ikona
Diagnostyka wtryskiwaczy check błąd
Diagnoza wstępna:
– badanie wtrysków pod względem uszkodzeń mechanicznych:
– przedmuchy na podkładce termo-izolacyjnej wtrysku,
– uszkodzenie gwintu króćca dolotowego,
– przestawienie kąta cewki wtryskiwacza podczas demontażu,
– zniekształcenie rozpylacza wtrysku spowodowane zbyt wysoką temperaturą panująca w komorze spalania,
– kolor końcówki wtrysku świadczący o zbyt wysokiej/niskiej dawce wtrysku lub zatrzymaniu jego pracy z powodu np. opiłków.
Diagnoza końcowa:
– polega na rozebraniu wtrysku celem sprawdzenia obecności opiłków, rdzy oraz wytarć na poszczególnych elementach wtryskiwacza spowodowanych jego długą pracą bądź uszkodzeń spowodowanych obecnością opiłków w układzie paliwowym. Ostatnim elementem diagnozy jest test wtryskiwacza na stole pobierczym w celu potwierdzenia jego osiągów.

Częstym powodem uszkodzenia wtryskiwaczy są opiłki w układzie paliwowym

Opiłki żelaza w paliwie – skąd się biorą i z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

listwa wtryskowa

Pojawienie się opiłków żelaza w paliwie zwiastuje spore problemy i niemałe wydatki. W ogromnej większości dotyczy to silników wysokoprężnych. Wyjaśniamy skąd biorą się opiłki w paliwie oraz z jakimi kosztami należy się wówczas liczyć. Współczesne silniki Diesla z uwagi na bardzo wysoki stopień skomplikowania posiadają dużo wrażliwych na różne czynniki podzespołów, które są kosztowne w naprawie. Niekiedy doprowadzenie do stanu prawidłowego działania potrafi kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Skąd się biorą opiłki metaliczne w paliwie.

Najczęściej odpowiedzialnym podzespołem za pojawienie się opiłków w układzie paliwowym jest pompa wysokiego ciśnienia (pompa wtryskowa w układzie Common Rail), która generuje je na skutek wycierania się współpracujących ze sobą elementów. Drugim możliwym miejscem generowania opiłków żelaza do układu paliwowego, choć bardzo rzadkim, jest pompa paliwa w baku. Ma to miejsce w sytuacji, w której w trakcie weryfikacji pompy nie znajdujemy przetartych lub uszkodzonych części znajdujących się w środku pompy a pomimo to stwierdzamy obecność opiłków w wtryskiwaczach lub w filtrze paliwa.

pompa wtryskowa
elektryczna pompa paliwa

Gdzie możemy znaleźć opiłki w układzie paliwowym?

Pierwszym miejscem, gdzie najłatwiej sprawdzić, czy mamy opiłki metaliczne w paliwie, jest filtr paliwa i zawór regulacji ciśnienia na pompie wtryskowej i na listwie wysokiego ciśnienia.

zawór regulacyjny
Zawór regulacji ciśnienia paliwa
dno filtra paliwa
Dno pojemnika filtra paliwa

W filtrze paliwa można znaleźć opiłki na dnie pojemnika filtra, jeżeli mamy do czynienia z wkładem filtra a jeżeli jest to zabudowany filtr w całości to powinno się go rozciąć i sprawdzić organoleptycznie oraz magnesem czy jakieś opiłki przyciągnie magnes naturalnie jeżeli są one pochodzenia metalicznego a nie aluminiowego. Jednak wielokrotnie mamy do czynienia z początkową wersją opiłkowania lub łuszczenia się powierzchni wewnątrz pompy wtryskowej i wtedy mamy do czynienia z opiłkami wielkości od 1 do 5 mikronów które dla ludzkiego oka są niewidoczne, ponieważ w pełni sprawne oko ludzkie zauważa dopiero obiekty od wielkości 15 mikronów . Dlatego dla sprawdzenia zdemontowanego sitka lub iglicy z zaworu regulacji ciśnienia w listwie i w pompie wtryskowej polecamy używać mikroskopu lub bardzo mocnej lupy o powiększeniu minimum 20 krotnym.

lupa
Tergo typu lupa ma 20 krotne powiększenie i kosztuje 247 zł brutto (MAG-R143)

Drugim miejscem występowania opiłków są wewnętrzne części wtryskiwacza, gdzie opiłki mogą się znajdować np.: w rozpylaczu, a szczególnie na iglicy lub w zaworku wtryskiwacza, gdzie dodatkowo są widoczne rysy co jest skutkiem obecności opiłków w układzie paliwowym. Opiłki 20-30 mikronowe najczęściej nie uszkodzą wtryskiwacza ponieważ są za duże by dostały się między ruchome części wtryskiwacza ponieważ są one dopasowane do siebie do 6 mikronów, dla porównania włos ludzki to 50-60 mikronów. Duże opiłki wędrują poprzez przelew wtryskiwacza do baku gdzie osadzają się na jego dnie. Dlatego nieraz diagnozujemy opiłki w baku jak poświecimy na jego dno i ono lśni. Drobne opiłki między 2 a 5 mikronów, niewidoczne dla ludzkiego oka, są wystarczające małe by dostać się do iglicy i zaworka, gdzie w miejscu ścierania się powierzchni tworzą spustoszenie. Dlatego najbardziej musimy się obawiać opiłków niewidocznych dla ludzkiego oka.

uszkodzenie poprzez opiłki w paliwie
Uszk. zaworek Bosch
uszkodzenie poprzez opiłki w paliwie
Opiłki 2 micronowe
uszkodzenie poprzez opiłki w paliwie
Opiłki na iglicy
uszkodzenie poprzez opiłki w paliwie
Opiłki zaworek Delphi

Trzecim miejscem jest najczęściej pompa wtryskowa. Sprawdzenie wszystkich podzespołów pompy pod kątem przetarć i uszkodzeń daje nam 100% gwarancje trafnej diagnozy, ponieważ opiłki poprzez duże przelewy mogą być wypłukane z wtryskiwaczy i my możemy ich nie zauważyć. Jeżeli mamy do czynienia z początkowym stanem opiłkowania pompy gdzie opiłki mają wielkość kilu mikronów, to są one bardzo źle widoczne dla ludzkiego oka, dlatego w filtrze paliwa, na zaworze regulacji ciśnienia czy w baku można ich nie zauważyć.

Dlatego przy porysowanych częściach wtryskiwaczy ale braku widocznych opiłków zalecamy otwarcie pompy wtryskowej, by 100% postawić trafną diagnozę. Jeżeli klient nie zgadza się na otwarcie pompy wtryskowej automatycznie przejmuje ryzyko ponownego uszkodzenia wtryskiwaczy co skutkuje podwójnymi kosztami regeneracji wtrysków. Dodatkowo w razie braku uszkodzeń, rozebranie pompy wtryskowej i jej diagnoza może nam potwierdzić lub zaprzeczyć, czy na przykład opiłki nie pochodzą z elektrycznej pompy paliwowej, która znajduje się w baku.

Sprawdzenie pompy, jeżeli nawet miało by się okazać, że nie produkuje opiłków to ryzykujemy tyko kosztem robocizny, uszczelek i zimeringów co daje razem około 420 zł. W zamian otrzymamy 100% pewność i 2 letnią gwarancję na pompę, jeżeli coś znajdziemy to zaoszczędzimy niejednokrotnie ponad 3000 zł za ponowną regenerację, montaż i demontaż wtryskiwaczy oraz ponowne czyszczenie całego układu paliwowego

Opiłki metaliczne w paliwie – gdzie wędrują?

Pojawienie się opiłków żelaza w paliwie to bardzo poważny problem. Wszystko, co powstało z wytarcia metalowych elementów pompy wraz z olejem napędowym, płynie przewodami najpierw do szyny Common Rail, następnie do wtryskiwaczy, a te rozpylają paliwo wraz z opiłkami do komory spalania. Nadmiar paliwa z pompy wysokiego ciśnienia oraz szyny CR trafia z powrotem do baku. Stąd w nim opiłki żelaza.

Pewnie już się domyślasz, co najprawdopodobniej trzeba wymienić, kiedy w filtrze paliwa znajdują się opiłki żelaza. Regeneracji trzeba będzie poddać winowajcę, czyli pompę wysokiego ciśnienia, szynę Common Rail i wtryskiwacze. Bliżej trzeba się przyjrzeć także pompie niskiego ciśnienia, która znajduje się w baku.

Bardzo ważne jest także wyczyszczenie z opiłków całego układu paliwowego, czyli wszystkich przewodów oraz baku.

Niezbędna procedura czyszczenia układu paliwowego:

  • Regeneracja pompy wtryskowej

  • Regeneracja wtryskiwaczy

  • Demontaż baku, opróżnienie go z ropy która się w nim znajduje (tej ropy nie możemy ponownie wykorzystać, nadaje się do utylizacji), wymycie go Karcherem. Czynność tę najlepiej powtórzyć nawet 2- krotnie, następnie benzyną ekstrakcyjną lub denaturatem wypłukać pozostałości wody w baku. Zalecamy użycie tych produktów, ponieważ pozwala to na lepsze odparowanie wody i uniknięcie rdzy w układzie wtryskowym.

  • Wymycie pompy paliwowej, która znajduję się w baku z większej odległości, zachowując ostrożność Karcherem. Wszystkie sitka które się w niej znajdują należy wymienić lub dokładnie wyczyścić w benzynie ekstrakcyjnej.

  • Przewody powrotu oraz zasilania paliwa odłączyć i kilkukrotnie przepłukać strzykawką z benzyną ekstrakcyjną i sprężonym powietrzem.

  • Należy wymienić obowiązkowo filtr paliwa, zalecamy użycie filtra marki Delphi lub Purflux, ponieważ ich producenci stosują bardzo małe dziurki (wielkość ok. 2-3 mikrony). Filtry tych producentów zatrzymują najwięcej, nawet najdrobniejszych opiłków, które dla układu paliwowego a szczególnie wtryskiwaczy są najgroźniejsze.

  • Zalecamy również instalację dodatkowego układu filtrującego, sprzedawanego przez naszą firmę. Są to dwa dodatkowe filtry które możecie zakupić w pełni zmontowane i przygotowane do instalacji z wężykami, opaskami zaciskowymi i strzykawką do napełnienia filtrów paliwem i taki zestaw montujemy pomiędzy wężykiem zasilania podłączonym do filtra paliwa, a filtrem paliwa znajdującym się w samochodzie. Mniejszym filtrem od strony baku. Taki system powinien jeździć w samochodzie aż do wymiany następnego oleju czyli około 15.000 km i później można go usunąć ponieważ spełnił swoje zadanie w tym czasie i usunął możliwe opiłki które mogły jeszcze pomimo skrupulatnym czyszczeniu układu gdzieś pozostać. (Koszt 180 zł. netto )

  • Listwa wtryskowa i przewody wysokociśnieniowe łączące listwę z wtryskami musi zostać dokładnie wymyta i wyczyszczona,(usługa dostępna w naszej firmie – koszt 100zł netto) czas takiego zabiegu to min. 1.5h:

    1. Demontaż czujnika i zaworu regulacji ciśnienia

    2. Mycie listwy wtryskowej i przewodów w myjce ultradźwiękowej 30 min.

    3. Mycie zaworu regulacji ciśnienia w myjce ultradźwiękowej 15 min. na życzenie i odpowiedzialność klienta możemy umyć w myjce ultra dźwiękowej czujnik ciśnienia paliwa, ponieważ może on ulec uszkodzeniu poprzez ultradźwięki myjki i pokazywać później bzdurne parametry co nieraz już nam się zdarzyło. Dlatego zalecamy czujnik ciśnienia paliwa wymienić na nowy.

    4. Po 30 min. mycia listwy wtryskowej w myjce ultradźwiękowej, jest ona w środku manualnie szczotkami czyszczona i polerowana ponieważ w żadnym wypadku nie jest wstanie żadna myjka z pewnością 100% dokładnie usunąć wszystkie opiłki ze ścianek wewnętrznych listwy wtryskowej.

    5. Listwa znowu wędruje do myjki ultradźwiękowej na 30 min.

    6. Końcowe mycie benzyną ekstrakcyjną i przedmuchanie sprężonym powietrzem listwy i przewodów.

    7. Montaż w listwie wtryskowej czujnika i zaworu.

  • Wszystkie metalowe przewody przelewowe oraz przewody zasilające przepłukać benzyną ekstrakcyjną, gumowe należy wymienić ponieważ opiłki wbijają się w gumę i są nie do usunięcia.

Procedurę te należy przeprowadzić niezwykle dokładnie, aby uniknąć ponownej awarii i ponownych kosztów tej samej naprawy!

Bardzo duży nacisk kładę na procedurę czyszczenia układu wtryskowego a zwłaszcza na nie lekceważenie mycia listwy wtryskowej

opiłki w listwie wtryskowej
opiłki w listwie wtryskowej
opiłki w listwie wtryskowej

1. Na pierwszym zdjęciu listwy wtryskowej w środku (przepraszamy za jakość) widzimy powierzchnię która jest oblepiona opiłkami które poprzez wysokie ciśnienie zostały dociśnięte i przylepione do listwy od środka (widać powierzchnię świecącą w świetle kamerki) Powierzchnia ta przypomina krajobraz księżycowy.

2. Na drugim zdjęciu jest listwa wtryskowa która został poddana myciu w myjce ultradźwiękowej przez 30 min. w bardzo mocnej specjalistycznej myjce która przewyższa w mocy wszystkie ogólnie dostępne myjki na np. Allegro. Czyli jak widać są pozostałości które nie całkiem zostały usunięte i mogą dostać się do wtryskiwaczy i ponownie je uszkodzić.

3. Na trzecim zdjęciu widać listwę wtryskową po naszej procedurze czyszczenia, czyli myjka ultradźwiękowa, mycie specjalistycznymi szczotkami, polerowanie wewnątrz powierzchni listwy, czyszczenie złączy przewodów wysokociśnieniowych, ponownie myjka ultradźwiękowa i na końcu benzyna ekstrakcyjna i przedmuchanie sprężonym powietrzem. Na trzecim zdjęciu widać różnicę nie do porównania ze zdjęciami po jego lewej stronie. Tylko taka procedura zastąpi normalnie wymagana wymianę listwy wtryskowej na nową.

Opiłki żelaza w paliwie to bardzo poważny problem i niestety wiąże się z dużymi kosztami, które mogą stanowić nawet połowę wartości samochodu. Im wcześniej wykryjemy ten problem, tym mniejsze będą uszkodzenia, a tym samym koszty naprawy, a jak podejmiemy decyzję na regenerację wtryskiwaczy i pompy wtryskowej to zróbmy tez procedurę czyszczenia układu paliwowego skrupulatnie i dokładnie. Nie bójmy się kosztów takiej operacji czyszczenia układu który powinien wynosić od 800 do 1000 zł. netto za samą robociznę bez materiału.