Objawy zapchanego DPF

Nieregularna jazda w mieście powoduje jednak, że proces spalania jest zakłócony. Silnik nie osiąga temperatury roboczej, a filtr cząstek stałych nie jest w stanie wypalać w odpowiednim stopniu zbierającej się w nim sadzy. Zalegające w filtrze cząstki stałe ograniczają stopniowo jego pojemność, a tym samym przepustowość, dlatego powinny zostać spalone. Jeśli jednak filtr nie osiągnie dostatecznie wysokiej temperatury pracy przez odpowiednio długi czas, to proces katalicznego wypalenia sadzy nie przebiegnie w całości, a część cząstek sadzy pozostanie w filtrze.

Gdy komputer auta wykryje ok. 50% zapełnienie filtra, rozpocznie specjalną procedurę jego wypalania polegającą na dostarczaniu w cyklu spalania dodatkowej, tzw. dopalającej dawki paliwa, wyraźnie podnoszącej temperaturę spalin (z ok. 200° C do ok. 550° C). Dodatkowe paliwo nie bierze jednak udziału w procesie wytwarzania energii, tylko ulega spaleniu dopiero w filtrze DPF (jest to tzw. powtrysk paliwa w suwie wylotu). W nowszych autach (po 2010 roku np. Ford Focus ST) dodatkowa dawka paliwa najczęściej dostarczana jest do filtra DFP osobnym przewodem umieszczonym tuż przed jego puszką. W trakcie procesu wypalania filtra, auto powinno poruszać się ruchem jednostajnym, bez zatrzymywania (i gaszenia silnika w systemie Start&Stop), a silnik powinien pracować w średnim zakresie obrotów (od 2500-3000 obr./min) przez co najmniej kilkanaście minut. Idealne dla niego warunki pracy to jazda na trasie na dystansie ok. 30-50 km z prędkością ok. 100 km/h, powtarzana raz na 300 km.

Jazda w mieście to nie jedyne przyczyny zapychania się filtra cząstek stałych!

Jeśli jednak proces wypalania będzie przeprowadzony tylko w ruchu miejskim, to efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Zbyt szybkie i częste przerywanie procesu wypalania oraz brak możliwości utrzymywania przez dłuższy czas wysokiej temperatury spalin spowoduje, że filtr nie będzie oczyszczał się z cząstek stałych w dostatecznym stopniu. Co gorsza, podawane w nadmiarze paliwo nie będzie się spalać w całości, a jego nieduża część zacznie spływać po ścinkach cylindrów po czym będzie się mieszać z olejem silnikowym w misce olejowej. Rozrzedzony paliwem olej będzie zwiększał swoją objętość, a jego właściwości smarne będą ulegać wyraźnemu pogorszeniu. Jeśli poziom oleju w silniku zacznie się zwiększać, to może być to sygnał o problemach m.in. z filtrem DPF.

Zatkany filtr DPF często objawia się checkiem silnika
Check Engine błąd
ZAPCHANY FILTR DPF MOŻE PROWADZIĆ DO KOSZTOWANYCH AWARII NP. USZKODZENIA TURBOSPRĘŻARKI, USZKODZENIA SILNIKA, SAMOCHÓD BĘDZIE WPADAŁ W TRYB AWARYJNY. NIE CZEKAJ NA AWARIĘ - WYCZYŚĆ FILTR JUŻ TERAZ.