Co to jest SCR

Adblue

SCR filtr – AdBlue – jest to 32,5% bardzo czystego wodnego roztworu mocznika, AdBlue to znak towarowy, właścicielem jest firma Verband der Automobilindustrie (VDA). Jego zadaniem jest uruchomienie rozpadu w katalizatorze SCR (ang. Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna) szkodliwego tlenku azotu. W procesie AdBlue kierowany jest mocznik pod wysokim ciśnieniem na spaliny i szkodliwy tlenek azotu, rozkłada się na azot i wodę które to składnik nie są szkodliwe dla środowiska. Mocznik AdBlue jest bezpieczny i nie groźny dla środowiska ani nie jest środkiem palnym, wybuchowych, ani szkodliwym dla zdrowia.

Zużywa się go około 4-5 % w stosunku do paliwa, zależy od silnika Euro normy 4 lub 5.

Według praw unijnych regulujących normy spalin w silnikach diesla wyprodukowanych od 01.10.2006 w samochodach o masie całkowitej powyżej 3,5 tony wymagana jest redukcja emisji spalin Euro 4, a od 01.10.2009 wymagana jest norma Euro 5. I ta norma Euro % redukuje tlenek azotu więcej o 60%, a cząstki stałe PM nie mniej jak w 80%. Następnym krokiem jest data 01.09.2014 gdzie zaczyna obowiązywać dla wszystkich samochodów powyżej 3,5 tony spełnienie normy Euro 6, gdzie tylko maksymalnie emisja spalin dopuszcza ilość tlenku azotu maksymalnie 80 mg/km co różnica do normy Euro 5 gdzie dopuszczalna ilość tlenków azotu wynosiła maksymalnie 180 mg/km.

Jednak mocznik AdBlue ma swoje negatywne działanie:

  • AdBlue jest korozyjnym roztworem

  • W temperaturze -11,5 stopni ulega procesowi krystalizacji co znaczy, że w zimne płynny roztwór zamienia się w drobne kryształki przez co nie nadaje się do użycia i dalszej eksploatacji, powinien by być usunięty ze zbiornika i pomimo dogrzewania jest trudny do rozpuszczenia co w następstwie kryształki zatykają instalacje, pompę, wtryskiwacz czy filtr SCR.

  • AdBlue w temperaturze powyżej 30 stopni ulega rozkładowi co spowoduje pojawienie się samoczynnej reakcji hydrolizy z ciągłym wydzielaniem się amoniaku i samochodach stojących w upalne dni może wydobywać się śmierdzący zapach, mocznik rozkłada się i staje się innym związkiem chemicznym co wykrywa odpowiedni czujnik i wprowadza samochód w tryb awaryjny.