Najczęstsze przyczyny uszkodzenia turbosprężarki

W większości przypadków powodem problemów z doładowaniem są zaniedbania użytkownika, od którego kupiliśmy auto. Najważniejszym elementem turbo jest wirnik, na którym znajdują się następujące elementy: z jednej strony turbina, która napędzana jest strumieniem spalin, z drugiej — sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów silnika. W niektórych pojazdach wirnik może obracać się z prędkością 200 000 obrotów na minutę.

W tym czasie turbosprężarka potrafi rozgrzać się nawet do 500 stopni Celsjusza. W związku z tym musi być odpowiednio chłodzona i smarowana, za co odpowiada doprowadzany pod ciśnieniem olej. Jeśli od razu po włączeniu silnika będziemy wkręcać go na wysokie obroty, wówczas olej nie zdąży dobrze rozprowadzić się po elementach turbosprężarki, co spowoduje, że będzie pracowała na sucho, zacierając łożyska wirnika.

1. Skoksowany olej

Przyczyną takiego uszkodzenia jest bardzo często zwykłe zaniedbanie użytkownika, polegające w głównej mierze na nie zastosowaniu się do zaleceń producenta pojazdu, m.in.: 
– Zbyt szybkie gaszenie silnika po dłuższej trasie, uniemożliwiające turbosprężarce wytrącenie nagromadzonej temperatury, 
– Nieregularne dokonywanie wymiany oleju silnikowego wraz z filtrem oleju i filtrem powietrza, 
– Stosowanie oleju silnikowego o klasie lepkości i specyfikacji nie zalecanej przez producenta, 
– Uzupełnienie oleju silnikowego, gdy ten osiągnie zbyt niski stan. 

2. Zabrudzenie oleju

Ten typ uszkodzeń powstaje bardzo często w wyniku nie przestrzegania zaleceń dotyczących wymiany oleju silnikowego wraz z filtrem co prowadzi do tworzenia się zabrudzenia, które uszkadza bieżnie wałka oraz może powstać wskutek zacierania się podzespołów tworząc opiłki metalowe, które w następstwie dostają się do turbiny razem z olejem silnikowym. 

3. Brak oleju

Powodem uszkodzenia może być nieprawidłowa praca pompy oleju, niedrożny przewód doprowadzający olej do turbosprężarki lub zatkane kanaliki olejowe. 

4. Niskie ciśnienie oleju

Podobnie jak w przypadku braku oleju przyczyną może być uszkodzona pompa oleju lub niedrożność w układzie smarowania. 

5. Za wysoka temperatura spalin

Uszkodzenie powstało w wyniku za wysokiej temperatury spalin i topiących się denek tłoka.

6. Nieszczelny dolot powietrza

Uszkodzone łopatki koła kompresji w wyniku dostania się do układu dolotowego ciał obcych.

7. Tuning turbiny

Uszkodzenie koła kompresji w wyniku za wysokich obrotów silnika, spowodowanych dokonanymi zmianami w oprogromowaniu sterownika silnika.