Najczęstsze przyczyny uszkodzenia turbosprężarki
1. Skoksowany olej
Przyczyną takiego uszkodzenia jest bardzo często zwykłe zaniedbanie użytkownika, polegające w głównej mierze na nie zastosowaniu się do zaleceń producenta pojazdu, m.in.:
– Zbyt szybkie gaszenie silnika po dłuższej trasie, uniemożliwiające turbosprężarce wytrącenie nagromadzonej temperatury,
– Nieregularne dokonywanie wymiany oleju silnikowego wraz z filtrem oleju i filtrem powietrza,
– Stosowanie oleju silnikowego o klasie lepkości i specyfikacji nie zalecanej przez producenta,
– Uzupełnienie oleju silnikowego, gdy ten osiągnie zbyt niski stan.
2. Zabrudzenie oleju
Ten typ uszkodzeń powstaje bardzo często w wyniku nie przestrzegania zaleceń dotyczących wymiany oleju silnikowego wraz z filtrem co prowadzi do tworzenia się zabrudzenia, które uszkadza bieżnie wałka oraz może powstać wskutek zacierania się podzespołów tworząc opiłki metalowe, które w następstwie dostają się do turbiny razem z olejem silnikowym.
3. Brak oleju
Powodem uszkodzenia może być nieprawidłowa praca pompy oleju, niedrożny przewód doprowadzający olej do turbosprężarki lub zatkane kanaliki olejowe.
4. Niskie ciśnienie oleju
Podobnie jak w przypadku braku oleju przyczyną może być uszkodzona pompa oleju lub niedrożność w układzie smarowania.
5. Za wysoka temperatura spalin
Uszkodzenie powstało w wyniku za wysokiej temperatury spalin i topiących się denek tłoka.
6. Nieszczelny dolot powietrza
Uszkodzone łopatki koła kompresji w wyniku dostania się do układu dolotowego ciał obcych.
7. Tuning turbiny
Uszkodzenie koła kompresji w wyniku za wysokich obrotów silnika, spowodowanych dokonanymi zmianami w oprogromowaniu sterownika silnika.